FAQ
Tilmelding og afmelding
Hvis du ikke automatisk kommer ind på tilmeldingssiden, men allerede har forbindelse, findes den her: tilmeld.fiberby.dk
Hvis du ikke har forbindelse og ikke kan tilgå tilmeldingssiden, kan det være, du er på mobildata (telefon) eller VPN (PC). Slå mobildata/VPN fra og prøv igen.
Generelt
Vi leverer internet igennem et RJ45 (8P8C) stik, som vist her. Sådan ser Fiberbys internetstik normalt ud. Du finder det på en væg eller i et teknikskab i din lejlighed. Ja – Vi garanterer hastigheden til internetstikket i lejligheden. Du kan se din leverede hastighed her: tilmeld.fiberby.dk På vores tilmeldingsside tilmeld.fiberby.dk har du mulighed for at se hvilken hastighed du har og om du kan vælge en anden. Sidder dit internetstik i et teknikrum, er der forskellige måder man kan forbinde på, afhængigt af indretningen af lejligheden: Hvis der er mere end ét stik i teknikrummet, samt der er stik i et eller flere af rummene i lejligheden, er der to muligheder: Hvis der er trukket tomrør fra teknikrummet og ud til lejlighedens andre rum, kan en elektriker eller en af Fiberbys teknikere trække kabel gennem og etablere stik i lejlighedens rum. Kontakt kundeservice på support@fiberby.dk eller tlf 33 23 00 99 for at høre mere om mulighederne. Hvis der ikke er nogen forbindelse videre fra teknikrummet, kan man sætte sin router op inde i teknikrummet og forbinde alle enheder trådløst. Bemærk at vi generelt anbefaler at sætte routeren op hvor den er synlig og tæt på hvor man skal bruge forbindelsen. Se også vores Guide til bedre wifi.
Bemærk, du skal være hjemme og på din Fiberby forbindelse for at kunne se og ændre hastighed. 1. Der er trukket kabler ud til de forskellige rum og monteret stik
2. Der er forberedt med tomrør til kabler
3. Der er ingen forbindelse videre fra teknikrummet
Portnumre, Fast IP og SMTP-server
Vores netværk er et CGN(Carrier-Grade NAT) netværk. Det vil sige, at vi netværksoversætter fra en fælles offentlig IP til mange private IP’er i foreningen. Med en fast IP har du din egen offentlige IP, som har sine egne portnumre, du kan bruge. Du har mulighed for at bestille en fast IP her: Fast IP Pris er 100kr for oprettelse og herefter 25 kr. pr. måned. Der kan være op til 10 dages leveringstid. Ønsker du en IPv6 skal dette oplyses i webformularen ved bestilling af Fast IP. Når du har bestilt fast IP modtager du en mail med oplysninger, når den faste IP er oprettet. Disse oplysninger skal tastes ind i admin-delen på din router. Hvordan dette sker, afhænger af hvilken router du har. Hvis det er en router købt via Fiberby, kan du ringe til kundeservice, som gerne hjælper. Er det en router købt et andet sted, kan du søge efter routerens model-betegnelse og “Fast IP” eller “Static IP” for at finde instruktioner for din router. Vi har ikke en SMTP server.
WiFi og routere
Router placering: For god dækning på wifi, skal routeren placeres så centralt som muligt i lejligheden og gerne i 1½ meters højde. Du kan købe en router via os på: shop.fiberby.dk Hvis routeren er kommet med en tidligere internetudbyder, kan den være låst og kan i så fald ikke bruges. Under hver router i vores webshop finder du brugermanualer og guides til den enkelte router.
Det er vigtigt at din routers signalstyrke (kapacitet) svarer til størrelsen på din lejlighed. Her kan du se hvilken kapacitet din router skal have for at dække antal m2:
Lejlighedsstørrelse i m2 Routerkapacitet for Wifi 5 50 1200 70 1300 90 1750 130 3000 200 6000 Lejlighedsstørrelse i m2 Routerkapacitet for Wifi 6 50 1200 70 1500 90 1800 130 6600 200 13200
Fordelen ved at købe en router hos os er:
Du kan også købe routere hos andre elektronikforhandlere. Når du gør det, er der et par ting der er værd at huske:
Faktura og økonomi
Fiberby opkræver kvartalsvis og du får derfor den første faktura pr. e-mail. Det vil derefter blive opkrævet via huslejen / fællesudgifterne. Din arbejdsgiver kan sagtens betale din internetforbindelse, så længe du har tilmeldt dig. Du kan benytte følgende oplysninger til tilmelding til betalingsservice: På nuværende tidspunkt har du desværre ikke mulighed for selv at se dine tidligere fakturaer.
Bemærk at Betalingsservice kun virker for fakturaer der udstedes efter aftalen er indgået. Første faktura skal således altid betales manuelt. NB: Du kan naturligvis kun oprette betalingsservice, hvis du betaler direkte til Fiberby og ikke via din husleje/fællesudgifter.