Tilmelding og afmelding


1Hvordan bliver jeg tilmeldt?

  1. Tilslut router eller PC til internetstikket i din lejlighed.
  2. Åben en browser, så kommer Fiberbys tilmeldingsside automatisk frem. 
  3. Udfyld tilmeldingssiden med navn, adresse, tlf. og e-mail. Tryk Tilmeld.

    Hvis du ikke automatisk kommer ind på tilmeldingssiden, men allerede har forbindelse, findes den her: tilmeld.fiberby.dk

    Hvis du ikke har forbindelse og ikke kan tilgå tilmeldingssiden, kan det være, du er på mobildata (telefon) eller VPN (PC). Slå mobildata/VPN fra og prøv igen.


1Hvordan afmelder jeg?

  1. Afmelding sker via en webformular: Afmeld
  2. Udfyld webformularen og abonnementet udløber med et varsel på løbende måned + 1 måned.


1Jeg skal flytte?

  1. Du skal huske at afmelde forbindelsen på den adresse du fraflytter, det gør du ved at udfylde formularen her: Afmeld
  2. Tilmelding på den nye adresse skal ske fra stikket i din nye lejlighed, som beskrevet oven for.

Generelt


1Hvordan ser mit internetstik ud?

Vi leverer internet igennem et RJ45 (8P8C) stik, som vist her.

 


1Leverer I garanterede hastigheder?

Ja – Vi garanterer hastigheden til internetstikket i lejligheden. 

Du kan se din leverede hastighed her: tilmeld.fiberby.dk


1Kan jeg ændre min hastighed?

På vores tilmeldingsside tilmeld.fiberby.dk har du mulighed for at se hvilken hastighed du har og om du kan vælge en anden.

Bemærk, du skal være hjemme og på din Fiberby forbindelse for at kunne se og ændre hastighed.

1Mit kablede internet er langsomt

1.Tjek om router og PC har Gigabit eller FastEthernet porte.

2.Test med kabel fra væg og direkte til PC.

3.Test den præcise hastighed via denne app speedtest

1Hvordan forbinder jeg fra mit teknikrum?

Sidder dit internetstik i et teknikrum, er der forskellige måder man kan forbinde på, afhængigt af indretningen af lejligheden:

1. Der er ingen forbindelse videre fra teknikrummet

Hvis der ikke er nogen forbindelse videre fra teknikrummet, kan man sætte sin router op inde i teknikrummet. Bemærk at dette ikke er en løsning vi anbefaler. I stedet anbefaler vi at undersøge mulighederne for at trække forlængerkabel ud hvor internettet skal bruges. Se også vores Guide til bedre wifi.

2. Der er forberedt med tomrør til kabler

Hvis der er trukket tomrør fra teknikrummet og ud til lejlighedens andre rum, kan en elektriker trække kabel gennem og etablere stik i lejlighedens rum.

3. Der er trukket kabler ud til de forskellige rum og monteret stik

Hvis der er mere end ét stik i teknikrummet, samt der er stik i et eller flere af rummene i lejligheden, er der to muligheder: Man kan benytte et patch-kabel til at forbinde ét af stikkene i lejligheden til internettet, eller man kan sætte en mini-switch op for at forbinde internettet til alle stikkene i lejligheden. 

Med patchkabel ser løsningen sådan ud:

Kabling i lejlighed med teknikskab og kabler til de enkelte rum. Simpel løsning med patchkabel.

Med miniswitch ser løsningen således ud:

Internet kommer ind i stikket til venstre. Med en miniswitch forbindes internettet til alle stik i teknikskabet. Der er nu forbindelse til alle stik i lejligheden.

Portnumre, Fast IP og SMTP-server


1 Jeg kan ikke få hul igennem på et bestemt port nr.

Vores netværk er et CGN(Carrier-Grade NAT) netværk.

Det vil sige, at vi netværksoversætter fra en fælles offentlig IP til mange private IP’er i foreningen.

Hvis du har brug for at lave portforwarding, er du derfor nødt til at tilkøbe en fast IP.

Med en fast IP har du din egen offentlige IP, som har sine egne portnumre, du kan bruge.


1Kan jeg få en Fast IP?

Du har mulighed for at bestille en fast IP her: Fast IP

Pris er 100kr for oprettelse og herefter 25 kr. pr. måned. Der kan være op til 10 dages leveringstid.

Ønsker du en IPv6 skal dette oplyses i webformularen ved bestilling af Fast IP.


1Hvordan sætter jeg min faste IP op?

Når du har bestilt fast IP modtager du en mail med oplysninger, når den faste IP er oprettet. Disse oplysninger skal tastes ind i admin-delen på din router. Hvordan dette sker, afhænger af hvilken router du har. Hvis det er en router købt via Fiberby, kan du ringe til kundeservice, som gerne hjælper. Er det en router købt et andet sted, kan du søge efter routerens model-betegnelse og “Fast IP” eller “Static IP” for at finde instruktioner for din router.

1Har I en SMTP server?

Vi har ikke en SMTP server.

WiFi og routere


1Mit wifi internet er langsomt

Router placering: For god dækning på wifi, skal routeren placeres så centralt som muligt i lejligheden og gerne i 1½ meters højde.

TIP: Wifi udsendes ligesom lyd via radiobølger i luften, så placer din router, som du ville placere en højtaler til musik.

Det er vigtigt at din routers signalstyrke (kapacitet) svarer til størrelsen på din lejlighed. Her kan du se hvilken kapacitet din router skal have for at dække antal m2:

Lejlighedsstørrelse i m2 Routerkapacitet for Wifi 5
50 1200
70 1300
90 1750
130 3000
200 6000
Lejlighedsstørrelse i m2 Routerkapacitet for Wifi 6
50 1200
70 1500
90 1800
130 6600
200 13200


1Hvordan får jeg en ny router?

Du kan købe en router via os på: shop.fiberby.dk
Fordelen ved at købe en router hos os er:

  • Vi har konfigureret dem så de er klar til brug  
  • Det er modeller vi selv udvælger og tester 
  • Det er routere som vi kender ud og ind, så vi kan hjælpe hvis noget driller

Du kan også købe routere hos andre elektronikforhandlere. Når du gør det, er der et par ting der er værd at huske:

  • Routeren skal have Gigabit porte, hvis du skal have fuldt udbytte af din Fiberby forbindelse.
  • Du skal selv indstille den, før den er klar til brug.
  • Du skal vælge en router der har kapacitet nok til at dække din lejligheds størrelse.

1Kan jeg bruge min nuværende router?

Hvis routeren er kommet med en tidligere internetudbyder, kan den være låst og kan i så fald ikke bruges.

Hvis routeren er købt fra en alm. butik eller er en gammel Fiberby-router, skulle den uden videre kunne bruges.


1Routervejledninger & guides

Under hver router i vores webshop finder du brugermanualer og guides til den enkelte router.

Vores webshop findes her: shop.fiberby.dk

Vil du ind i routerens opsætning, skal du bruge et login. Brugernavnet er ‘admin’ og passwordet er det samme som der står på routerens Fiberby-label. Bemærk at dette er for avancerede brugere!

Faktura og økonomi


1Jeg betaler internet via huslejen eller fællesudgifterne. Hvorfor modtager jeg en faktura fra Fiberby?

Fiberby opkræver kvartalsvis og du får derfor den første faktura pr. e-mail. Det vil derefter blive opkrævet via huslejen / fællesudgifterne.


1Kan min arbejdsgiver betale mit internet?

Din arbejdsgiver kan sagtens betale din internetforbindelse, så længe du har tilmeldt dig.

Du skal blot udfylde vores arbejdsgivererklæring, som du finder her: Arbejdsgivererklæring


1Kan jeg melde min faktura til betalingsservice?

Du kan benytte følgende oplysninger til tilmelding til betalingsservice:

  • PBS nr.: 09347283
  • Deb.grp.nr.: 00001
  • Kundenummer: Står øverst til højre på fakturaen

Bemærk at Betalingsservice kun virker for fakturaer der udstedes efter aftalen er indgået. Første faktura skal således altid betales manuelt.

NB: Du kan naturligvis kun oprette betalingsservice, hvis du betaler direkte til Fiberby og ikke via din husleje/fællesudgifter. 

1Kan jeg se mine tidligere fakturaer?

På nuværende tidspunkt har du desværre ikke mulighed for selv at se dine tidligere fakturaer.

Hvis du ønsker at få tilsendt dine tidligere fakturaer, kan du skrive en mail til Kundeservice her:support@fiberby.dk

NB: Dette gælder naturligvis kun, hvis du betaler direkte til Fiberby og ikke via din husleje/fællesudgifter.